Jeesus

 

Kuka Jeesus on?

Useat ovat ottaneet osaa joulunäytelmiin tai seuranneet niitä katsojina. Joulunäytelmissä Jeesus on lapsena seimessä ja yleensä näytelmään kuuluvat paimenet. Taivaallinen sotajoukko ilmestyi paimenille ja heille on ilmoitettu ilosanomasta. On siis kysymys taivaan ja maan kohtaamisesta. Jumala ilmestyi ja tuli asumaan keskellemme maan päälle.

Johannes kirjoittaa tästä asiasta näin:

Mikä on alusta asti ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselleet ja käsin koskettaneet, siitä me puhumme: elämän Sanasta.

Elämä ilmestyi, me olemme nähneet sen, ja siitä me todistamme. Me julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän luona ja ilmestyi meille.

Minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me julistamme myös teille, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme. Meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kanssa.

Tämän me kirjoitamme, että ilomme olisi täydellinen. (1. Johanneksen kirje luku 1:1-4)


Miksi Jeesus tuli luoksemme?

Jumalalla oli erittäin tärkeä syy tulla keskuuteemme. Olihan Hänellä huoli ihmisistä, koska olimme taannoin hylänneet Jumalan käskyn. Se, mitä Paratiisissa tapahtui piti sovittaa kaksi tuhatta vuotta sitten. Sovitus tapahtui Jumalan itsensä tekemänä, koska sovitusuhriksi kelpasi vain synnitön ihminen. Tämä edellytti itsensä Jumalan tuloa ihmiseksi, jotta tämä täydellisyys toteutui. Jumala sääti Israelin kansalle lain, jota piti tarkasti noudattaa. Laki on niin kova, ettei sitä pysty kukaan syntinen ihminen noudattamaan. Laki tuo synnintunnon, mutta sen täyttämiseen meistä ei ole. Jeesus sen sijaan tuli synnittömänä Jumalan Poikana alas taivaasta ja syntyi ihmisen pojaksi, jota nimeä Hän usein itsestään käytti.



Jeesuksen sovitusuhri täytti Jumalan asettaman lain, joten meidän osa on vain uskoa tämä.

Uskon kautta meillä on pelastus.



Mihin meidän on uskottava?

Jeesus sanoi opetuslapsilleen:

"Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille.



Mistä silloin pelastumme? 

Jeesus sanoo meille tarkan tiedon:

Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Tässä on kaiken ydin, Evankeliumi.



Mikä on evankeliumi?

Apostoli Johannes kirjoittaa: “Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika” (2. Joh. 9. jae). 

Evankeliumin ilosanoma on siinä, että Jumalan kaikki vaatimukset ihmisen suhteen ovat täytetyt Kristuksessa. Pelastus ei ole vastikkeellista, vaan se annetaan ansiottomalle yksinomaan armosta. Tämä vastikkeettomuus erottaa kristinuskon radikaalisti kaikista maailman uskonnoista.

Evankeliumin sanoma loukkaa aina itseriittoista ihmistä, joka tahtoo järjestää autuutensakin omilla ehdoillaan.

“Mutta todellisuudessa pelastuminen on kokonaan, sataprosenttisesti, Jumalan työtä. Jos väitetään, että ihminen myötävaikuttaa kääntymykseensä, silloin pelastus tulee riippuvaiseksi ihmisen ansiosta. 

Vapaan ratkaisun avullahan pyritään juuri siihen, että saataisiin tilaa ansioille. MUTTA SILLOIN PELASTUS EI OLEKAAN ENÄÄ YKSIN ARMOSTA.”



“Jeesus on jo tehnyt kaiken puolestasi. Hän on jo sovittanut koko maailman synnit, myös sinun syntisi. Sinun pitää vain OTTAA se vastaan.



Miten se voi tapahtua? 

Paavali tiivistää asian seuraavanlaisella ohjeella (Room 10:9-10):

‘Jos SINÄ SUULLASI TUNNUSTAT, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.

Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.’ Suun tunnustus ei tarkoita todistuspuheiden pitämistä tai uskon toitottamista kadunkulmassa ohikulkijoille.

Se tarkoittaa sitä että SANOT Jeesukselle esim. näin: ‘Jeesus, minä tarvitsen sinua, auta ja armahda minua, anna syntini anteeksi ja opeta minua tuntemaan Sinut.’ 

Kyse on siis Jumalan HUUTAMISESTA AVUKSI, eli kuten Paavali kirjoittaa (Room 10:13):

‘Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu.’ Jeesus kuulee rukouksesi ja tulee luoksesi.

Jos tuumailet, että ‘Kyllähän minä Jumalaan uskon, mutta mihin sitä Jeesusta tarvitaan?’, sinun on syytä huomata, että nimenomaan Jeesuksessa Kristuksessa kohtaat Jumalan.

Kristuksessa sinä olet autuas, ja vain Kristuksessa. Kun tunnet Jeesuksen, silloin tunnet Jumalan.”



Ihminen ei ole “ajopuu” Jumalan virrassa 

Jumala ei tahdo kenenkään hukkuvan. Siksi meidän huuliltamme tulisi tällekin sukupolvelle kuulua sanat: “Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa”! 

Eivät seurakunnankaan jäsenet ole automaattisesti pelastettuja. Raamatussakin tällaisesta esimerkkinä on mm. Simon noita. 

Siksi tarvitsemme syntisten Vapahtajaa nyt, huomenna ja elämämme loppuun saakka. 

Syntisten Vapahtajan luokse voit tulla siinä missä nämä sanat kuulet tai luet. Sinun ei tarvitse etsiä ketään erityisen voideltua ihmistä välittäjäksi.

Paavali julisti kirouksen kaikille, jotka muuta tietä opettavat. Hän sisällytti kiroukseen myös itsensä, mikäli hän poikkeaisi aiemmin opettamastaan.

Siksi meidänkään ei tule antaa sijaa muulle opetukselle tulipa se sitten idästä tai lännestä tai mistä tahansa ja olipa se kuinka arvovaltaista ja suurta tahansa.

Paavali kirjoittaa korinttolaisille: “- - koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.” (1. Kor. 1:22-24.)



Pelastus on siinä, että uskoo Jeesukseen Kristukseen.

Kadotus, eli pääseminen helvettiin, on siinä, ettei usko ylösnousseeseen Jeesukseen Kristukseen.


Yksi juttu vielä! 

Mitään kolmatta vaihtoehtoa ei ole olemassa, vaikka joku sitä tulisikin sinulle väittämään.



Jeesus itse vahvistaa edellä kerrotun:

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa vaan sitä varten, että maailma pelastuisi hänen kauttaan.

Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita. Mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainutsyntyisen Pojan nimeen.

Ja tämä on tuomio: valo on tullut maailmaan, mutta ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valoa, sillä heidän tekonsa olivat pahoja.

Sillä jokainen, joka tekee pahaa, vihaa valoa eikä tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi.

Mutta se, joka noudattaa totuutta, tulee valoon, jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat Jumalassa tehdyt." (Johanneksen evankeliumi, luku 3:16-21)



Kun jaksoit lukea kaiken, olet pitkällä uskon tielläsi. Vielä on otettava Jeesus vastaan sydämen tasolle, eikä järjen päätelmiksi.



Ota vastaan pelastus, jota sinun ei tarvitse katua.



Pelastus.

Tänä päivänä on pelastuksen päivä, jos et ole vielä vastaanottanut pelastusta Herrassa Jeesuksessa. Pelastuksen evankeliumi Herrasta Jeesuksesta julistetaan sekä juutalaisille että pakanoille. Kun tunnustat syntisi Jumalalle ja teet parannuksen sekä uskot Herraan Jeesukseen, niin synnin syyllisyys otetaan pois sinun sydämestäsi ja saat syntien anteeksiantamuksen sekä iankaikkisen elämän.



Pelastusrukous:

Rakas Jeesus, minä tarvitsen ihmeen.

Uskon, että Sinä voit tehdä minut uudeksi ihmiseksi.

Anna minulle kaikki syntini anteeksi ja vapauta minut.

Minä uskon, että Sinä olet Jumalan Poika,

että Sinulla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä

ja että Sinä kuulet minun rukoukseni.

Minä annan elämäni Sinulle juuri nyt ja uskon Sinun sanaasi ja

otan vastaan Sinun rakkautesi ja anteeksiantosi.

Tule Herrakseni ja Vapahtajakseni.

Aamen. Kiitos Jeesus!



Rukoile, lue Raamattua ja etsi uskovien seuraa, jotka pitäytyvät Raamatun sanassa.

Siunausta sinulle! 



Jumala rakastaa sinua

Hän on tarkoittanut sinut elämään yhteydessään.
Mistä tiedät, että Jumala rakastaa sinua?

Tutustu asiaan tarkemmin yllä olevan linkin kautta.

 

sivun alkuun